Formål

Forskningsprojektet vil forsøge at belyse hvordan den naturlige aldring, der sker hos alle mennesker, påvirker progressionen fra attakvis sclerose til sekundær progressiv sclerose. Dette undersøges ved brug af 2 forskellige musemodeller, som simulerer forskellige sygdomsmekanismer i MS. Forsøgene udføres i både gamle og unge mus, for at sammenligne aldringens effekt på sygdomsmekanismerne i dyrene. Samtidig vil projektet undersøge virkningen af aldring på effekten af Type I Interferon, som bruges i behandling af attakvis sclerose, men ikke har nogen bevist effekt på progressiv sclerose.

Mød forskeren: Karoline Lauridsen, Bachelor i Biomedicin, studerende på Kandidaten i Biomedicin

Beskriv hvad der driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning:

Hjernen har i mange år fascineret mig, da den er et enormt komplekst organ, der stadig gemmer på mange hemmeligheder i dens funktioner. MS-forskning sammenkobler hjernen og immunsystemet, som jeg gennem min uddannelse har fået øjnene op for hvor spændende er.

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

Uden forskningsmidler fra Scleroseforeningen kunne forskningsprojektet ikke udføres.

Om projektet

Støtte modtaget fra Scleroseforeningen