Formål

Alle celler i kroppen har brug for energi for at fungere. Mitokondrier er den vigtigste energikilde i celler, som indeholder deres eget genetiske materiale (mitokondrielt DNA/mtDAN). Mitokondrierne overføres fra mødre til deres børn under embryodannelse. Vi foreslår, at beskadiget mtDNA kan være involveret i sclerose-sygdomsinduktion, tilbagefald og/eller progression. Vores formål er at undersøge mtDNA-sekvenser for skader og undersøge, om det er forbundet med MS hos børn, med sygdomsstadier og progression ved at aktivere immunceller. Dette kan afgøre, om beskadiget mtDNA også kan bruges som biomarkører for sygdomsstadier og til at måle effekten af forskellige behandlinger.

Mød forskeren: Shohreh Issazadeh-Navikas, Læge og Professor

Beskriv hvad der driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning:

Jeg har boet sammen med flere kusiner, der lider af MS, og har haft to MS-patienter som medlemmer af mit forskerteam, en ph.d.-studerende og en postdoc. Derfor har jeg udover min passion for at forstå, hvordan immunresponser reguleres for at beskytte os i stedet for at forårsage skade, også set hvordan forstyrrelser i immunresponser forårsager store personlige lidelser. Disse grunde gør mig meget passioneret omkring min forskning for at forstå, hvad der forårsager sygdommen, og hvordan man forebygger den.

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

Det viser, at Scleroseforeningen værdsætter vores indsats for at bidrage til forståelsen af sygdomsmekanismerne i håb om at bidrage til at finde helbredelse eller effektive behandlinger.

Støtte modtaget fra Scleroseforeningen

2021: 350 000 kr.