At have sclerose er ikke en forhindring i forhold til at starte en familie. Men der kan være ting, du skal være opmærksom på, for eksempel i forhold til, hvilken sclerosemedicin det er muligt at få, imens du er gravid og eventuelt ammer dit barn. Det vil altid være en individuel vurdering, som din scleroselæge foretager for at sikre, at du får det bedst mulige forløb.

Udover tanker om medicin, kan der være et væld af andre tanker, du gør dig, hvis du gerne vil have et barn.  Måske har du mindre energi, efter du har fået sclerose, og bekymrer dig om, hvorvidt du kan tage dig af en baby, der vågner om natten og kræver dig døgnet rundt.

At starte en familie er en dejlig ting. Også selvom du har sclerose. Men det vil være en god idé for dig at være godt klædt på i forhold til, hvad det vil sige at være gravid og få et barn i netop din situation – og i forhold til hvordan du mærker sclerosen.

Psykologhjælp

Har du brug for at tale med nogen?

Vi anbefaler dig at tale med din scleroselæge, hvis du ønsker at blive gravid. Hvis du er i tvivl om, hvilken indflydelse det vil få på dit liv at få et barn samtidig med, at du har sclerose, er du også som medlem af Scleroseforeningen velkommen til at tage en snak med en af vores psykologer om de tanker og eventuelle bekymringer, du må have.

Kontakt vores psykologer
Par sidder sammen med psykolog og får psykologhjælp i Scleroseforeningen
Brevkassen

Har du spørgsmål?

Hvis du har spørgsmål om graviditet og sclerose, sidder eksperterne klar til at svare på dem i Brevkassen.

Stil dit spørgsmål
Kvinde sidder over for en socialrådgiver i samtale.