Formål

Målet med projektet er at afgøre, om ændringer af myelin-proteiner øger immunresponset imod disse proteiner hos patienter med multipel sclerose (MS), og om de bryder tolerancen overfor myelin-proteiner hos raske personer. Hvis førstnævnte er tilfældet, vil inhibitorer af disse ændringer være en potentielt ny behandlingsform i MS. Dette arbejde er vigtigt, fordi det endnu er uklart, hvorfor immunsystemet mister tolerance overfor myelin i MS. Med dette projekt sigter vi mod at opklare sygdomsmekanismer for en bedre forståelse af MS.

Mød forskeren: María Teresa Martín Monreal, Ph.d, Biokemi og Immunologi

Beskriv hvad der driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning:

Jeg har altid være fascineret af immunsystemet og autoimmune sygdomme, især de underliggende mekanismer. MS er en af disse sygdomme, hvor den underliggende patologi stadig er uafklaret. Derfor ønsker jeg med min forskning at undersøge, hvad der går galt i raske personers immunsystem, som i sidste ende fører til MS. Det endegyldige mål er at udvikle og forbedre behandlinger af dem, der er ramt af sygdommen.

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

Takket være Scleroseforeningens støtte kan projektet forsætte som planlagt, som en del af min ph.d., og derved hjælpe til at opklare citrullinerings rolle i MS.

Om projektet

Støtte modtaget fra Scleroseforeningen