Byvandring i nordhavn d. 31/5-17

Byvandring i nordhavn D 31/5

Bycafeen trodsede blæsevejret og tog på byvandring i Københavns nye bydel Nordhavn. Turen bød både på en fantastisk arkitektur samt spændende fortællinger om havneanlæggets historie.

Første stop var Amerikakaj. På kajen er der opsat en skulptur af en pige, Kristina, til minde om de danske mormoner, som udvandrede til Amerika I 1852. Bag skulpturen er der opført en kontorbygning med to kirketårne i hver side; arkitekten havde nemlig altid drømt om at tegne en kirke, men kun have fået til opgave at tegne kedelige kontorbygninger.

Herefter fortsatte turen til FN bygningen der, set ovenfra, er formet som en stjerne. Det blev dog kun til et kig udefra før vi fortsatte til århusgadekvarteret. Her gik vi langs strandkajen og trods blæsten, var det alligevel nemt at forestille sig den sydlandske stemning, der må være en varm sommerdag. En del af de gamle bygninger er bevaret og integreret i de nye byggerier. Blandt andet så vi to gamle beton siloer, der i dag fungerer som kontorbygninger.