Bycafeen på rundvisning i BLOX

Bycafeen var på et spænde rundvisning, den 12 juni ved Dansk ArkitekturCenter (DAC) i den nye bygning BLOX på havnefronten mellem Den Sorte Diamant og Langebro (Bryghusgrunden). Bygningen er et multihus med kontorpladser, udstillinger, cafe, legeplads, træningscenter, undervisningslokaler og private lejligheder. BLOX fremgår (ifølge rundviseren) som en  bydel for sig selv midt i byen. Bygningen er på højde med Rundetårn, men for ikke at skæmme havnefronten er halvdelen gravet ned. Man går således ned for at komme til ”stueetagen”. Her finder man en top moderne og fuldt robotstyret parkeringskælder. Bygningen spejler omgivelserne. Fx er taget under vejen udformet som en vej med lyset i linjer som svarer til vejstriber. Mod havnen står spuns som tydeliggøre at man er nær vandet og under havniveau. På trappen imellem etagerne er en udstilling om en teknik og arkitektur rejse i gennem tiden – fra Big Bang til Singularitet.

Efter rundvisningen kunne vi selv blive og bruge mere tid på at se de forskellige udstillinger om arkitektur. Den ene er bygninger tegnet af Bjarke Ingels Group udført i Lego. Man var også velkommen til selv at bygge videre. Derudover var en udstilling med forskellige byggerier fra mange steder i verden. Bygningen er betalt og ejet af Real Dania fondet og kosted 2 milliarder at opføre. Det svarer til 1/10 Storebæltsbro.