Deltagere søges til TRE projekt (Tension and Trauma Releasing Exercise)

Til august/september starter Scleroseforeningen et nyt pilotprojekt om effekten af TRE-behandling. Hvis du er interesseret i at høre mere om projektet, kan du sende en mail til projektleder Kirsten Hanehøj. Læs nederst på denne side hvordan du kontakter os.

Du skal dog være opmærksom på, at du skal leve op til følgende krav:

• Minimum 18 år
  • Have haft MS-diagnosen i minimum et år og skal være påvirket af et eller flere sclerosesymptomer i hverdagen.
  • Hvis du har attakvis sclerose, skal du være i sygdomsmodificerende behandling.
  • Evt. behandling med sygdomsmodificerende medicin har været stabil over 3 måneder.
  • Du skal kunne lave stående øvelser, og skal selv kunne komme op og ned fra gulvet.
  • Du skal kunne lave TRE-øvelserne dagligt derhjemme (dog ikke de dage, hvor du kommer til instruktioner i Scleroseforeningen)
  • Du skal læse og forstå dansk, samt forstå mundtlige og skriftlige instrukser.
  • Du skal ved egen eller bisidders hjælp kunne udfylde spørgeskemaer.
  • Du skal have en smartphone

Du må IKKE:

• Have anvendt TRE de seneste 6 måneder
  • Have oplevet et attak indenfor de seneste tre måneder
  • Have modtaget intensiv rehabiliteringsbehandling, fx ved indlæggelse på Sclerosehospital indenfor de seneste 3 måneder
  • Have andre alvorlige sygdomme, som gør det vanskeligt at deltage i forsøget (fx svær depression, alvorlig hjerte- eller lungesygdom)

I projektet vil deltagerne blive delt tilfældigt op i tre grupper, hvor den ene gruppe skal følge et 8 ugers TRE program, og de øvrige to grupper får tilbudt en TRE workshop efter de 8 uger. Man kan ikke selv vælge hvilken gruppe man vil være i. Deltagere i den første gruppe vil modtage instruktion i øvelserne af en af Scleroseforeningens psykologer, og det forventes, at man derudover udfører øvelserne på egen hånd derhjemme.

TRE-sessionerne finder sted i Scleroseforeningen i Valby i dagtimerne max. en gang ugentligt i dagtimer i 8 uger. Alle deltagere skal dagligt registrere i en app, samt udfylde spørgeskemaer tre gange i forsøgsperioden.

Hvis du er interesseret i at høre mere:

Send en e-mail til Kirsten Hanehøj på kih@scleroseforeningen.dk. I mailen bedes du anføre fulde navn, telefonnummer og evt. ferieperiode. Vi registrerer din henvendelse og kontakter dig med yderligere information. Hvis du er på ferie, når vi ringer, forsøger vi igen senere.