Derfor samler vi ind

Vi samler ind til forskning i sclerose. Det gør vi for at sikre bedre vilkår og bedre behandling for de mere end 16.000 danskere, som lever med sclerose hver eneste dag.

Vi vil stoppe sclerose

Hvert år rammes 600-700 danskere af sclerose, og antallet er fordoblet på 20 år. Den udvikling arbejder Scleroseforeningen hver eneste dag for at sætte en stopper for. Anden søndag i september går vi derfor på gaden i hele Danmark for at samle penge ind til vigtig forskning i sclerose.

Hvad er sclerose

Sclerose er en kronisk sygdom, hvor immunforsvaret går til angreb på nervecellerne i centralnervesystemet. Sygdommen kan endnu ikke helbredes, og for de fleste forværres den år for år. Symptomerne på sclerose dukker for de fleste op i 20-40-årsalderen, og to ud af tre er kvinder. Også børn kan rammes af sygdommen. Hver eneste dag når forskerne d længere i deres søgen på behandling og helbredelse. Og hvert et bidrag til forskning i sclerose gør derfor en vigtig forskel.

Hver en krone gør en forskel

Jo flere indsamlere vi er, des flere penge kan vi aflevere til vigtig forskning. Vi samler ind for at kunne give mennesker med sclerose et bedre liv og bedre vilkår gennem støtte til forskning i sclerose. Sammen skaber vi håb for en bedre fremtid.

Vi er godt på vej

Scleroseindsamlingen satte i 2018 rekord med en indsamling på mere end 4,2 mio. kr. og i 2019 5,7 mio. kr. De mange penge bliver delt ud til en række forskningsprojekter, som alle har til formål at bidrage med ny viden om årsagerne til sclerose og forsøge at finde nye behandlingsformer.

Læs mere om forskning

Den komplette liste over alle 22 forskningsprojekter, som modtog støtte i 2018 kan ses her:

Forskningsprojekterne for 2019 er endnu ikke blevet udvalgt.