TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Akupunktur

Akupunktur stammer fra den traditionelle kinesiske medicin. Behandlingens formål er at skabe balance i kroppen ved brug af nåle eller tryk.

På denne side kan du læse mere om akupunktur, og hvad videnskaben siger om effekt for mennesker med sclerose.

Hvad er akupunktur?

Klassisk akupunktur bygger på teorier fra den traditionelle kinesiske medicin, der er et diagnose- og behandlingssystem, der adskiller sig fra den vestlige lægevidenskab. Den klassiske akupunktur arbejder med at skabe balance i kroppen, samt sikre at energien kan cirkulere frit i kroppens baner. Ubalance eller blokering af energibanerne anses som årsag til smerte og sygdom.

Medicinsk akupunktur tager udgangspunkt i vestlig medicins fysiologiske forståelse af krop og sygdom. I den medicinske akupunktur forklares akupunkturens effekt med stimulering af muskler og nerver.

Akupunktur anvendes til behandling af både akutte og kroniske lidelser samt som forebyggende behandling. Ved akupunktur stimuleres udvalgte punkter på kroppen. Teorien bag er, at disse punkter, via energibaner, er forbundet til hele kroppen. Således stimuleres kroppens evne til at genoprette egen balance, hvorved kroppen kommer til at fungere bedre.

Akupunktur udføres i de fleste tilfælde ved at indføre nåle, men akupunkturpunkterne kan også stimuleres med tryk (akupressur), infrarødt lys (laserakupunktur) eller brændende urter (moxibustion).

Kilde: nafkam.no og www.nationalmssociety.org

Kvinde der modtager akupunktur

Virker det?

Databasen Natural Medicines konkluderer, at der endnu ikke er tilstrækkelig evidens til at vurdere effekten af akupunktur på sclerose og symptomer grundet sclerose. Dette betyder, at der ikke findes studier nok til hverken at be- eller afkræfte, om akupunktur har en effekt i forhold til sclerose. Så selvom nogle oplever, at det har en god effekt, er det ikke muligt at forklare virkningsmekanismer eller at pege på, hvem der eventuelt kan have en positiv effekt af akupunktur.

Databasen Natural Medicines har lavet en vurdering af akupunktur, der er evidens-baseret og kommer fra en systematisk gennemgang af samtlige studier på området. Vurderingen er, at akupunktur kan have en positiv effekt på smerter og søvnproblemer, men studierne er udført på mennesker uden sclerose og kan ikke nødvendigvis overføres.

Natural Medicines vurderer, at akupunktur er sikkert at benytte, og at der er minimal risiko for interaktioner med anden behandling.

Det er vigtigt at understrege, at behandlingen kan være effektiv mod en tilstand, men ineffektiv mod en anden.

Kilde: https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/

Scleroseforeningens undersøgelser af akupunktur

En undersøgelse blandt Scleroseforeningens medlemmer har vist, at cirka hver femte har anvendt eller anvender akupunktur. I 2016-2017 gennemførte Scleroseforeningen et forskningsprojekt, der undersøgte, om akupunktur kan have en effekt på mennesker med sclerose. Studiet målte på kroppens cytokinniveauer, da cytokiner kan sige noget om immunforsvaret, og da cytokinniveauet kan være påvirket af sclerose.

Undersøgelsen viste ikke en effekt af akupunktur på hverken cytokinniveauer eller på helbredsrelateret livskvalitet. Nogle deltagere oplevede en forbigående bedring, der forsvandt, da behandlingen ophørte. Nogle få deltagere oplevede ubehag i forbindelse med behandlingen, fx svimmelhed. Og endelig oplevede nogle deltagere i undersøgelsen hverken positiv eller negativ effekt af behandlingen.

Du kan læse mere om studiet og studiets resultater her.

Fortæl os om dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med akupunktur, så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os om dine erfaringer