TemaAlternativ behandlingSe hele temaet

Kranio-sakral-terapi

Kranio-sakral-terapi sigter mod at stimulere kroppen til selvhelbredelse gennem tryk i hoved- og rygregionen, hvor den kranio-sakrale puls antages at løbe.

På denne side kan du finde mere information om, hvad den kranio-sakrale puls er. Derudover kan du læse om, hvad videnskaben siger om effekt for mennesker med sclerose.

Hvad er kranio-sakral-terapi?

Kranio-sakral-terapi har afsæt i opfattelsen af, at der i kroppen eksisterer en rytme kaldet den kranio-sakrale puls. Denne puls pumper hjernevæsken rundt om hjerne og rygmarv 6-12 gange i minuttet.

Eksistensen af et kredsløb med hjerne- og rygmarvsvæske stemmer overens med den fysiologiske kropsforståelse. Kranio-sakral-terapi adskiller sig fra den naturvidenskabelige kropsforståelse i sin teori om en kranio-sakral puls. Derudover adskiller teorien bag kranio-sakral-terapi sig fra den fysiologiske kropsforståelse ved at antage, at knoglerne i kraniet er bevægelige.

Teorien er, at den kranio-sakrale puls medfører, at knogler og membraner i kraniet og korsbenet sættes i bevægelse. Terapeuten kan med lette berøringer vurdere, om den kranio-sakrale puls er for hurtig eller for langsom, og kan med tilsvarende lette berøringer regulere den kranio-sakrale puls. Indenfor kranio-sakral-terapien mener man, at blandt andet influenza og stress kan påvirke den kranio-sakrale-puls. Med lette berøringer fjerner terapeuten forstyrrelserne, så kroppen får mulighed for at genoprette den sunde normaltilstand.

Kilde: www.nafkam.no

Virker det?

Databasen Natural Medicines konkluderer, at der endnu ikke er tilstrækkelig evidens til at vurdere effekten af kranio-sakral-terapi på sclerose og symptomer grundet sclerose. Dette betyder, at der ikke findes studier nok til hverken at be- eller afkræfte, om kranio-sakral-terapi har en effekt i forhold til sclerose. Så selvom nogle oplever, at det har en god effekt, er det ikke muligt at forklare virkningsmekanismer eller at pege på, hvem der eventuelt kan have en positiv effekt af kranio-sakral-terapi.

Databasen Natural Medicines har lavet en vurdering af kranio-sakral-terapi, der er evidens-baseret og kommer fra en systematisk gennemgang af samtlige studier på området. Gennemgangen vurderer alle symptomer og sygdomstilstande, ikke kun sclerose. Vurderingen er, at det ikke ud fra den eksisterende forskningslitteratur er muligt at sige noget om hverken effekt eller sikkerhed forbundet med kranio-sakral-terapi.

Kilde: https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/

Fortæl os om dine erfaringer

Har du positive eller negative erfaringer med kranio-sakral-terapi, så vil vi meget gerne høre dem. Klik herunder og rapporter dine erfaringer.

Dine kommentarer vil blive brugt til Scleroseforeningens erfaringsopsamling, men uploades ikke direkte til hjemmesiden.

Fortæl os om dine erfaringer