TemaKostens påvirkning på scleroseSe hele temaet

Kan jeg spise mig til større velvære, når jeg har sclerose?

Når du lever med en kronisk sygdom, er det ekstra vigtigt, at du spiser sundt og varieret, så du øger kroppens modstandskraft. Når det er sagt, er der mange forskellige syn på kost og kostens betydning for sclerose. Vi anbefaler, at du som udgangspunkt følger Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Her på siden kan du læse mere om kost og sclerose.

Sund kost

Nogle mennesker oplever, at kosten betyder meget for hvordan deres sclerose udvikler sig og hvor meget de mærker til symptomerne. Andre oplever ikke, at der er nogen særlig sammenhæng mellem hvad de indtager og hvordan sclerosen opfører sig.

Hvis du vil være sikker på, at du spiser sundt og får dækket dit behov for næring, vitaminer og mineraler, anbefaler vi, at du følger Fødevarestyrelsens officielle kostråd.

Det ved vi om kosttilskud og sclerose

Fødevarestyrelsen anbefaler alle danskere at tage tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret. Noget tyder på, at det kan ekstra vigtigt at tage et tilskud af D-vitamin hvis du har sclerose. Du kan læse mere om D-vitamin og sclerose her.

Hvis du ellers spiser en varieret kost, bør du få dækket dit behov for vitaminer og mineraler. Spiser du ikke varieret, eller følger du en særlig diæt, hvor nogle fødevarer udelades, kan du have mangel på bestemte næringsstoffer. Dette bør du tale med din læge om, så I sammen kan sikre, at du får opfyldt kroppens behov for vitaminer og mineraler. Det kan eventuelt være i form af kosttilskud.

Særlige diæter

Nogle mennesker med sclerose følger en bestemt diæt, som de oplever kan nedsætte sygdomsaktiviteten og give dem større velvære. Hvis du er nysgerrig kan du læse mere om nogle af de mest kendte sclerose-diæter her.