Følg De officielle Kostråd

Hvis du vil være sikker på, at du spiser sundt og får dækket dit behov for næring, vitaminer og mineraler, anbefaler vi, at du følger Fødevarestyrelsens officielle kostråd.

Det kan være svært at finde hoved og hale i de mange kostråd, som vi bliver stillet overfor. Vi anbefaler, at du følger Fødevarestyrelsens officielle kostråd.

Her er De officielle Kostråd til dig

• Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

De officielle Kostråd er generelle anbefalinger

Kostrådene er Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger til voksne i Danmark. Nu tænker du måske: ”Hvorfor skal jeg med sclerose følge disse råd?” – jo det skal du, fordi du ligesom danskere uden sclerose vil få dækket dit behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Samtidig kan sund kost være med til at forebygge, at du får andre kroniske sygdomme som f.eks. type 2-diabetes og hjertekarsygdomme.

Klik her og læs mere om De officielle Kostråd.

Derfor anbefaler vi, at du følger De officielle Kostråd

Gennem tiden er der udviklet forskellige diæter, som skulle have en særlig god virkning på mennesker med sclerose. Nogle af disse diæter kan du læse om her. Der findes dog endnu ikke tilstrækkelig videnskabelig evidens for nogen af disse diæters effekt på sclerose. Derfor kan vi som patientforening ikke anbefale én diæt frem for en anden.

På nuværende tidspunkt er der bedst evidens for, at du opnår de optimale sundhedseffekter, hvis du følger De officielle Kostråd. Derfor er det vores anbefaling.