Når man bliver diagnosticeret med sclerose er det naturligt, at der opstår et behov for at finde ud af, hvad man selv kan gøre for at lette tilværelsen med sygdommen og eventuelt lindre nogle af de symptomer, man oplever. For mange af vores medlemmer fylder både kost og motion en del i hverdagen – og det er der god grund til, for begge dele kan forbedre sundheden og have en positiv effekt på energiniveauet. På denne side kan du blandt andet læse om anbefalinger til kost, kosttilskud og særlige diæter.

Lyt til kroppen

Sammenhængen mellem kost og sclerose er naturligvis noget, der bliver forsket i, men det er stadig et område med flere spørgsmål end svar.

“Som det ser ud nu i forhold til kost, er der kun det, vi kalder ‘anekdotisk evidens’. Altså hvor enkelte mennesker fortæller om noget, der har gjort underværker for netop dem. Derfor er mit bedste råd at være bevidst om sin egen tilstand og lytte til sin krop. Vi skal huske, at ingen af os er gennemsnitsmennesker, så vi reagerer ikke ens på forskellige ting. Derfor er der ikke en fuldstændig facitliste, når det gælder kost,” siger Finn Boesen, der er neurolog på Sclerosehospitalet i Haslev.

En god tommelfingerregel er, at du altid kan følge Fødevarestyrelsens kostråd, når du har sclerose, for et rigtig godt udgangspunkt. Derudover handler det om balance og om at mærke efter, hvad der føles godt i din krop.

Neurologen anbefaler i øvrigt, at man, som sclerosepatient, skal sørge for at være bevidst om de øvrige KRAM-faktorer, som udover sund kost handler om, at man ikke skal ryge, at man begrænser sit alkoholindtag og dyrker regelmæssig motion. Alt sammen for at give sin krop de bedste forudsætninger, så den kan holde sig modstandsdygtig over for eventuelle følgesygdomme og livsstilssygdomme, som kan besværliggøre livet med sclerose yderligere.

Vi henviser til Fødevarestyrelsens kostanbefalinger

Vi henviser til, at man kan følge Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Kostrådene er med til at sikre en varieret og sund kost, der tilmed er klimavenlig.

De syv kostråd

• Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grøntsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

Hvorfor kan det være en god idé at følge kostrådene, når man lever med sclerose?

At spise planterigt vil sige, at man spiser en del grøntsager, frø og fuldkornsprodukter. En varieret kost vil typisk indeholde planter, frugt, fisk, æg, mejeriprodukter og planteolier. Man kan sagtens spise kød, men det er en god idé at begrænse indtaget. Fordelen ved at spise på denne måde, når man har sclerose (og i det hele taget) er, at sammensætningen er med til at sikre et stort indtag af proteiner, mineraler, vitaminer og næringsstoffer, der giver kroppen energi, øger den generelle sundhed og gør kroppen modstandsdygtig.
Fuldkornsprodukter, som vi også anbefales at spise rigeligt af, indeholder vigtige kostfibre, vitaminer og mineraler. Fuldkornsprodukter kan være stabiliserende for blodsukkeret, og mindsker risikoen for blandt andet sygdomme som kræft og hjerte-kar-sygdomme. Desuden er fuldkornsprodukter mættende, og kan derfor være med til at modvirke overvægt.

Oluf Borbye Pedersen, der er professor og forskningsleder ved Novo Nordisk Fondens Metabolismecenter (metabolisme henviser til stofskiftet, red.) på Københavns Universitet, peger på, at personer med sclerose med fordel kan eksperimentere med kost, der overvejende består af grøntsager og rodfrugter og alle slags bær, det er nemlig nogle af de sundhedsfremmende bakterier, vi har i tarmenes ”livretter”.

”Hvis jeg havde MS, ville jeg ikke betænke mig et øjeblik, men begynde at spise overvejende plantebaseret kost suppleret med fisk, magert kød og magre mejeriprodukter. En grøn og klimavenlig kost har i øvrigt mange andre helbredsfremmende virkninger”, siger professoren.

Der er i øvrigt god grund til at skære ned på indtaget af søde, salte og fede fødevarer – herunder fx slik, kager, sodavand, chips og fastfood. Der bidrager nemlig hverken med gode kostfibre eller vitaminer – og har derimod typisk et højt kalorieindhold, meget mættet fedt, tilsat sukker og salt. Når vi spiser for meget af den slags, efterlader vi ikke nok plads til de vigtige næringsstoffer fra sunde fødevaregrupper, ligesom for mange ‘tomme kalorier’ over lang tid typisk vil føre til overvægt, som kan være medvirkende til, at vi udvikler livsstilssygdomme.

Selvom der endnu ikke er videnskabeligt bevis for, at der er én bestemt kostretning, der er bedst at følge, når man har sclerose, så peger en række studier på, at en sund og varieret kost kan give energi og livskvalitet til mennesker med sclerose. Af den grund anbefaler vi i Scleroseforeningen, at man følger Fødevarestyrelsens generelle kostråd, som er et godt pejlemærke til, hvordan man kan sikre en god balance i sin kost, og opretholde en sund livsstil.

Opskrifter

Find inspiration til din kost

Se vores opskrifter
Kyllingegryde anrettet i blå skål og pyntet med basilikum