Alle kan komme i en situation, hvor de får behov for en eller anden form for hjælp fra den offentlige forvaltning.
Det er altid vigtigt at kende sagsforløbet. Hvordan din situation bliver beskrevet, hvad lægges der vægt på og på hvilket grundlag det bliver besluttet om du er berettiget til en form for hjælp eller ej.
Du skal medvirke, som det kaldes. Det betyder du skal komme med nødvendige oplysninger og du skal inddrages i sagsforløbet.
En afgørelse skal indeholde en begrundelse for bevilling/afslag. Der skal stå, hvad der er lagt vægt på og hvilken lovgivning og paragraffer der er brugt.
Medvirken i sagsbehandlingen
Når du søger en eller anden form for hjælp fra det offentlige, skal du medvirke ved behandlingen af din egen sag. Det betyder, at du skal give tilsagn til, at der indhentes de oplysninger, som er nødvendige for at din sag kan blive behandlet korrekt.
Det er kommunen, der beslutter, hvordan du bedst inddrages aktivt i sagen.
Her er nogle punkter, som du skal være opmærksom på ved behandling af din sag:
- Vær sikker på, at kommunen er klar over, at du har søgt hjælp og ønsker et konkret svar
- Henvend dig skriftligt. Hvis du ikke ved, hvem der skal behandle sagen, så send din henvendelse til kommunens hovedmail med beskrivelse af din situation
- Vær opmærksom på sagsbehandlingstider. Kommunens sagsbehandlingstider fremgår som oftest af deres hjemmeside – ellers spørg
- Bed altid om skriftligt svar
- Du skal selv komme med de oplysninger, der er nødvendige
Kommunen skal ikke kun være opmærksom på, om du kan få den hjælp, som du henvender dig om. Kommunen skal rådgive dig om alle muligheder i lovgivningen og også hjælp efter andre lovgivninger. Kommunen har pligt til at se din sag og situation som en helhed.
Hvis du i løbet af behandling af din sag ønsker at skifte rådgiver, skal du kontakte forvaltningen. Du har ikke nogen lovbestemt ret til at få en ny rådgiver.
Partsrepræsentanter og bisiddere
Du har ret til at lade en person medvirke som støtte for dig mens din sag behandles, ligesom du har ret til at tage en bisidder med.
Partsrepræsentant betyder, at den person, som du vælger, varetager din sag fuldt ud og al post og henvendelse omkring sagen sker til partsrepræsentanten.
En bisidder er med som støtte for dig ved samtaler og møder.
Det er en god ide, at du altid har en person med dig ved vigtige samtaler og møder.
Aktindsigt
Du har ret til at se alle papirer (akter) i din sag, og du har som hovedregel ret til at få sendt en kopi, hvis du ønsker det. En anmodning om aktindsigt skal besvares inden for syv arbejdsdage efter, at du har bedt om akterne. Hvis der går længere tid, skal du have besked om, hvorfor du ikke har fået dine akter til tiden.
Det er vigtigt at gøre brug af muligheden for aktindsigt. Det er nemlig din mulighed for at se alle oplysninger i din sag. Når du har bedt om aktindsigt, skal kommunen normalt vente med at træffe afgørelse i sagen, indtil der er sket behandling af din anmodning om at se dokumenterne
Partshøring
Du har ret til at se de oplysninger, der bliver indhentet i din sag, ligesom du skal have mulighed for at komme med dine bemærkninger til oplysningerne, der bliver brugt i sagen. Du skal partshøres, inden der træffes afgørelse i sagen.
Borgerrådgiver eller -vejleder
De fleste kommuner har ansat en borgerrådgiver. En borgerrådgiver er en uvildig person, der kan medvirke til at styrke sagsbehandlingen. Borgerrådgiveren er ansat direkte under byrådet eller kommunalbestyrelsen og således uafhængig af den enkelte forvaltning. Læs nærmere på din kommunes hjemmeside.
Det er kun dig eller partsrepræsentanten, som kan klage over den afgørelse, der er givet.
Du kan klage over indholdet i afgørelsen, og måden sagen er behandlet på. Klage over sagsbehandlingstid, sagsbehandlernes optræden og lignende kan ikke behandles af klageinstanser, men derimod af chefen for forvaltningen (borgmesteren).
Klagen behøver ikke være udformet på nogen bestemt måde.
Klagen skal sendes til kommunen, der skal genbehandle sagen. Hvis du får medhold i din klage, vil du få en ny afgørelse.
Giver kommunen dig ikke medhold, skal kommunen sende sagen videre til Ankestyrelsen.
Tidsfrist
Du skal være opmærksom på, at klagefristen er fire uger efter, du har fået afgørelsen.
Klagefrist skal beregnes efter, at et quickbrev normalt vil være to dage om at nå frem til dig.
Digital Post regner man med er fremme samme dag, som den er sendt.
Det skal fremgå af afgørelsen, hvilken dato din klage skal være modtaget.
Folketingets Ombudsmand
Hvis du fortsat mener, at din sag ikke er afgjort korrekt, eller at kommunen ikke har overholdt reglerne, kan du vælge at rette henvendelse til Folketingets Ombudsmand. Ombudsmanden træffer ikke afgørelser, men har mulighed for at kritisere myndigheden (kommunen eller Ankestyrelsen). Ombudsmanden tager sig kun af sager, som ikke længere er under behandling hos andre myndigheder.
Domstolene
En sag kan anlægges ved domstolene på et hvilket som helst tidspunkt. Det koster penge at føre en sag ved domstolene, men der kan være mulighed for at søge såkaldt fri proces.
- Forvaltningsloven
- Retssikkerhedsloven
- Offentlighedsloven
- Persondataloven
- Dukh se deres hjemmeside
- Borger.dk