Formål

Multipel sclerose er en sygdom, der primært rammer kvinder i den fødedygtige alder. Interessant nok, oplever multipel sclerose-ramte patienter, der bliver gravide, en midlertidig forbedring af sygdommen. Vi ønsker at forstå, hvordan celler i moderkagen potentielt kan spille en rolle i dette fænomen ved at modulere autoreaktive immunceller. Vi mener, at en bedre forståelse af denne mekanisme vil åbne op for muligheden for bedre behandling af multipel sclerose i både mænd og kvinder.

Mød forskeren: Anouk Benmamar-Badel, kandidat i biosciences

Hvad driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning?

Multipel sclerose er en stærkt invaliderende sygdom, der primært rammer unge og især unge kvinder. I betragtning af, at der ikke findes en kur mod sygdommen, og at der er begrænsede behandlingsmuligheder, finder jeg det essentielt at fokusere mine bestræbelser på at forstå denne sygdom bedre, samt at deltage så godt jeg kan i den fælles indsats fra forskere og klinikere for at lindre symptomer hos patienter og bekæmpe sygdommen. Derudover mener jeg, at det er vigtigt at få mere indsigt i, hvad der sker med multipel sclerose-patienter under graviditeten, så disse kvinder vil være bedre rustet til at imødegå udfordringerne ved attak efter fødslen.

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

At blive finansieret af Scleroseforeningen er afgørende for os. Det er både en validering af, at det, vi gør, er værd at tro på samt en enorm hjælp, da vi uden denne ikke havde kunnet påbegynde dette ambitiøse projekt. Eftersom vi er blevet finansieret, er vi nu i stand til at bruge state-of-the-art teknologier til at generere vigtig viden om genudtryk og cellepopulationer, hvilket ikke havde været muligt uden støtten fra Scleroseforeningen.

Om projektet

Støtte modtaget fra Scleroseforeningen