Information til de frivillige før opstilling
Kort fortalt
Du skal sørge for, at alle de frivillige indsamlere er godt orienteret om deres opgave, og at de modtager de nødvendige materialer. Allerbedst er det, hvis du kan samle dem til et kort informationsmøde før opstilling og eventuelt før afhentning.
Til informationsmøderne skal du medbringe følgende:
- De område-opdelte butikslister
- Evt. sakse, bidetænger eller lignende
- Tilsendte materialer:
- Kasser med indsamlingsbøsser, strips og info-breve til de deltagende butikker
- Materialer fra ’opstillingspakken’
- Blokke med støttestregkoder og klistermærker til REMA 1000 butikkerne
- Takkeflyers til butikkerne (skal bruges ved afhentning)

Dette skal de frivillige informeres om:
Generelt:
- Scleroseforeningen siger MANGE TAK for deres hjælp ved butiksindsamlingen. Uden din og alle indsamlernes hjælp, kunne indsamlingen slet ikke lade sig gøre.
- Overskuddet fra indsamlingen går til forskning.
- Alle indsamlere bedes skrive deres kontaktoplysninger og underskrive i skemaet for registrering af indsamlere.
- Bed dem om at medbringe en god saks eller bidetang til hhv. at klippe stripsenderne af ved fastgørelse af indsamlingsbøsserne i butikkerne ved opstilling og til at klippe strips over ved afhentning.
- Alle indsamlere SKAL have indsamlermærkat synligt på sig. Disse mærkater har samme design som klistermærket på indsamlingsbøsserne, hvilket dokumenterer, at indsamlere bærer saks/bidetang/hobbykniv i et 'anerkendelsesværdigt formåls øjemed'. Dokumentation er påkrævet i våbenloven.
- Orienter om, at man også skal have blokke med støttestregkoder og klistermærker med ud til REMA 1000 butikkerne og at indsamlerne bedes lægge en blok ved hver kasse i alle Rema 1000 butikkerne på deres rute. Hvor det er muligt fastgøres blokken ved hjælp af tapen på bagside - blokken skal ligge vandret. Der skal sættes REMA 1000 klistermærker på alle indsamlingsbøsserne, der opstilles i REMA 1000 butikkerne iht. billeder på vejledningen: 'Hvad skal gøres i butikkerne?'
- Nævn tidsrummet hvor hhv. opstilling og afhentning skal foregå se tidsplan her.
- Fortæl dine indsamlere, at de kan deltage i en konkurrence om en rejse for to til Paris og andre skønne præmier. For at være med i konkurrencen, er det vigtigt at indsamlerne registrerer sig online via det link, som er angivet i siden om konkurrencen i deres indsamlerkuverter. Ellers er du ikke med i konkurrencen, og det vil jo være ærgerligt! Som indsamler får man et lod til konkurrencen for hver indsamlingsbøsse, man afhenter i butikker.
Det er en god idé at give alle indsamlerne dit mobilnummer, hvis der skulle opstå nogle spørgsmål, når de er ude i butikkerne.
Butikslister og registrering:
- Fortæl om kædebutikkerne på listen, der SKAL besøges og om øvrige butikker som kan inviteres. Du bedes opfordre indsamlerne til at besøge så mange lokale butikker som muligt i det område, hvor butikkerne på deres liste ligger.
- Det er vigtigt, at alle frivillige indsamlere registrerer antallet af opstillede indsamlingsbøsser ved hver butik. På kædebutikslisten vil der være noteret et vejledende antal indsamlingsbøsser til opstilling. Det betyder ikke, at det nødvendigvis er det antal indsamlingsbøsser, som butikken skal have. Spørg i hver butik, hvor mange de ønsker og notér det udleverede antal på listen.
- Det er vigtigt, at indsamlerne også registrerer de øvrige lokale butikker, som de får med i indsamlingen. De frivillige indsamlere modtager i deres A4-kuvert et skema til registrering af de lokale butikker. Husk altid at notere antallet af indsamlingsbøsser, der opstilles i hver butik. Dette er for at sikre, at alle indsamlingsbøsser bliver afhentet igen.
- Du som koordinator skal have alle/ kopi af alle butikslister efter opstilling. Du skal aftale med de frivillige, hvordan du får de udfyldte butikslister retur, når de er færdige med at stille indsamlingsbøsserne op.
Dette skal indsamlerne have med fra informationsmødet:
- De område-opdelte butikslister.
- Evt. ekstra skemaer: ”Registrering af lokale butikker”. Indsamlerne har i deres A4 kuvert fået skemaer til registrering af 15 butikker. Lad indsamlerne vurdere, om de kan komme ud til flere butikker og dermed behøver yderligere skemaer.
- Indsamlingsbøsser med strips (regn gennemsnitligt med 1,5 indsamlingsbøsser pr. deltagende lokal butik)
- Breve til at give til de deltagende butikker (disse breve ligger i kasserne m. indsamlingsbøsser)
- Blokke med støttestregkoder og klistermærker til REMA 1000 butikkerne på indsamlerens rute. (svarende til 1 pr. kasse i butikkerne)
- Materialer til indsamlerne fra ’opstillingspakken’ (A4 kuverter 'Til indsamler ...')
- Evt. takkeflyers til butikkerne, hvis du ikke mødes med de frivillige indsamlere igen inden afhentning. (Takkeflyers ligger i kasserne m. indsamlingsbøsser)
Du kan downloade flere skemaer til registrering her:
- Registrering af indsamlere.pdf Registrering af indsamlere ved butiksindsamling
- Registrering af lokale butikker.pdf Registrering af lokale butikker