Omkring 2-3 procent af personer med sclerose har debut før de fylder 18 år, og af dem får langt størstedelen sclerose, når de er 15-17 år. Det er meget sjældent, at børn under 11 år diagnosticeres med sclerose.

Hvis du har et barn under 18 år, der får sclerose, er det en helt særlig situation, da dit barn både fysisk og følelsesmæssigt er i en sårbar udviklingsproces på vej til at blive voksen. At få en kronisk diagnose i så ung en alder griber ind i barnets eller den unges udviklingsproces og uddannelsesforløb, og det kalder også på hjælp til hele familien. Som forælder kan du selv blive ramt af sorg og angst samtidig med, at du også skal finde overskud til at støtte og hjælpe dit barn.

Vi tilbyder familiesamtaler

I Scleroseforeningen vil vi gerne hjælpe jeres familie og har derfor både muligheder for individuelle samtaler og for familiesamtaler, hvor I kan få hjælpe til at sætte ord på de tanker og bekymringer, I har.

Kontakt vores psykologer

I psykologrådgivningen står vi til rådighed med særlig forældrerådgivning til forældre der har hjemmeboende børn med sclerose og vi tilbyder også samtaler til barnet, eventuelt sammen med forældrene. Som medlem af Scleroseforeningen kan I få gratis samtaler uden venteliste.

Lærke fik sclerose, da hun var 15 år

Mød Lærke i et ærligt interview om alle de tanker og bekymringer, man kan få, når man bliver diagnosticeret med en alvorlig kronisk sygdom som barn.

Lærke sidder ved sit skrivebord og laver skolearbejde.