Afføringsinkontinens og evt. tarmskylning

Spørgsmål

Jeg henvender mig på min mands vegne, for at hjælpe ham til muligheden for en forbedret livskvalitet - det er helt i overensstemmelse med ham selv. Han har fremskreden sygdom uden attacker, diagnosticeret i 1988.

Han sidder efter et brud på knæet sidste sommer fast i el-kørestol og har hjemmehjælp til den personlige pleje. Han har efter mange års inkontinens fået kateter som jo afhjælper hans urininkontinens. Gennem det seneste år har han i stigende grad været ramt af afføringsinkontinens, og da han jo ikke er selvhjulpen, er der kun en vej … bleen. Han er utrolig ked af det, når det sker, og det afholder ham fra at deltage i ting med andre mennesker, og på steder længere væk end han hurtigt kan køre hjem i el-stolen. Han kan ikke længere komme ind i bilen, og vi kan ikke tage til byen med toget, af frygt for at han har et uheld, for så er der ikke mulighed for at blive transporteret hjem f.eks. i taxi.

Senest er han meget i tvivl om han kan deltage juleaften, for hvad nu hvis... Jeg har læst, at tarmskylning kan afhjælpe problemet i et tidsrum efter det er udført, og tænker at det kunne være en mulighed for ham at få det gjort - enten rutinemæssigt (han får pt skyllet kateter hver anden dag) eller når der er særlige årsager til det. Han er også begyndt ikke at ville spise, hvis han ikke er hjemme, fordi det typisk sætter gang i tarmsystemet, men da han er stærkt undervægtig er dette meget uheldigt.

Jeg håber, vi kan få hjælp til hvordan man bedst løser hans problem, og evt. gode råd til hvordan vi skal kontakte kommunen. Ethvert godt råd vil være påskønnet, da hans afståen fra det sociale er meget hæmmende for os begge to.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind