Akut sklerose

Spørgsmål
Jeg er sygeplejerske og skal undervise i Sklerose, og har i den forbindelse en forespørgsel omkring prognosen.

Jeg var af den opfattelse – ved at læse om sygdommen på jeres fremragende hjemmeside - at MS ikke er en sygdom der medfører en tidligere død end ellers, men inde i Medicinhåndbogen står der

"Hvordan forløber sygdommen?
Sygdomsforløbet varierer meget: fra lette tilfælde med få attakker og uden væsentlig invaliditet til svære tilfælde med en hurtig udvikling af total invaliditet. MS forløber hyppigst i den attakvise form, dvs. at symptomerne forsvinder efter de enkelte attakker.
Det godartede forløb optræder hos cirka hver femte - de er fuldt arbejdsdygtige og har kun moderate gener efter 15 års sygdom. Denne form går hos mange senere over i en mere alvorlig form, med gradvis tiltagende invaliditet. En anden, sjældnere undertype er en kronisk tiltagende sygdom, hvor symptomerne kun i ringe grad forsvinder igen.
Et meget ondartet MS-forløb rammer mest unge mennesker og fører til svær invaliditet eller død inden for et år.
I begyndelsen af sygdomsforløbet er det umuligt at forudsige, hvordan sygdommen vil forløbe."

Kan I fortælle mig lidt mere om dette ondartede forløb, der medfører svær invaliditet eller hvor døden indtræffer inden for et år?
Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind