Arvelighed og auto-immune sygdomme

Spørgsmål

Man siger at sclerose ikke er arveligt. Jeg hørte en radio udsendelse, hvor det var diabetes, det handlede om, her forklarede Formanden for Diabetesforeningen at type 1 diabetes heller ikke er arveligt, og heller ikke psoriasis, Men at alle tre sygdomme plus en eller to mere reagerer på samme måde, dvs at ens eget immunsystem angriber ens egne celler eller nerve system. Der blive så sagt her at det er almindeligt, at man i familien godt kan se en forbindelse, hvor et led i familien kan have haft psoriasis, næste led måske får type 1 diabetes og næste får måske sclerose, ikke at sygdommene er direkte arvelige, men at der tricker immunforsvaret er arveligt. Kan og har det noget på sig? Jeg synes at det var en meget spændende vinkel formanden for Diabetesforeningen her lagde frem.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind