Gå til hovedindhold

Attak efter start på Rebif

Spørgsmål
Jeg skriver som pårørende, da min hustru har fået diagnosen sclerose i november 2009. Hun blev derefter sat i behandling med rebif 44, men hun fik det rigtigt dårligt herefter. Hun havde før opstart været ude for en ulykke, og havde været en del syg op til opstart af rebif, hvorfor det hurtigt blev besluttet, at hun skulle holde pause til hun havde været sygdomsfri ca. en måned.

Hun har haft det rigtigt godt fra januar og frem til april, hvor hun faktisk havde rimelig normal førlighed, gik godt osv. Hun blev derfor startet op med rebif igen her i april 2010, hvorefter det hele er gået ned ad bakke igen.

Efter 14 dage med rebif går det hele igen så skidt, at hun har mange smerter i ryggen, går dårligt igen, har snurrende fornemmelser i arme, ben og ryg.

Der blev fra sygehuset sagt, at det var et attak, hvorefter hun fik sådan en tredages Solu-medrol kur. Dette har desværre heller ikke reduceret smerterne denne gang. Denne kur er dog givet én gang tidligere med godt resultat.

Det der er mit spørgsmål, er: Kan rebif eventuelt fremkalde et nyt attak? Er der viden nok omkring rebif og nogen positiv effekt, eller er det bare et eksperiment? Kan det være rigtigt, at alting går ned ad bakke for hende hver gang hun bliver overtalt til at starte på rebif igen? (Det skal lige siges, at hun faktisk virker som om det hele går bedre når hun ikke får det).

Jeg ved, at jeg er lidt skeptisk overfor medicinen, men jeg har set hvor skidt det går for hende hver gang hun får medicinen - denne gang havde hun det endda rigtigt godt inden det blev startet op igen.
Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind

Ikke medlem?

Hvis du giver os din e-mail og telefonnummer, kan du få adgang mod, at du accepterer, at vi kan kontakte dig og fortælle mere om dine muligheder for at støtte scleroseforeningens arbejde

Anmod om adgang