Aubagio og vitaminer

Spørgsmål

Vor datter har kort før jul fået konstateret CIS, og er i forebyggende behandling med Aubagio. Hun er netop blevet scannet igen med kontrastvæske, og resultatet viste et ekstra plak i forhold til første scanning. Hun har ikke selv registreret ændringer i form af attack eller nedsat funktion, og overlægen skriver, at hun skal fortsætte med sin medicin og ringe, hvis hun har registreret ændringer.

Hvad betyder det nye plak, kan man så nu sige, at hun har sclerose og ikke kun CIS? Og skal der ikke handles på, at der er kommet det ekstra plak?

Ligeledes er hun blevet anbefalet at tage D-vitaminer og fiskeolie, men efter at have læst jeres svar om fiskeolie vs hørfrøolie, så opfatter jeg svaret som, at hørfrøolie er bedre og mindre inflammatorisk skabende end fiskeolien med Omega 3, vil hørfrøolie så være bedre? Ligeledes undrer det mig, at hun ikke er blevet anbefalet at tage ekstra B12 i methylform og folinsyre for at øge dannelsen af myelin, som jo skades ved attack. Hun har - så vidt hun selv ved - kun haft et attack på synsnerven, og har derfor fået beskrevet at hun har synsnervebetændelse. Vil hun kunne tage B12 i methylform og folinsyre samt D-vitamin og enten Omega 3 fiskeolie eller hørfrø olie samtidig med sin medicin Aubagio, uden at disse forskellige ting interagerer?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind