Behandling og prognose

Spørgsmål
Når man læser om forløbet af sklerose skal man gøre sig klart, at de tal, der typisk refereres, ikke er aktuelle tal for de mennesker, der får sklerose i dag. Forløbsundersøgelserne baserer sig typisk på undersøgelser af mennesker, der har fået sklerose i 1950erne, og herefter er fulgt i en lang årrække.

Det er, af naturlige årsager, ikke muligt at udtale sig med sikkerhed om langtidsforløbet for mennesker, der får sklerose i dag. Man kan have en fornemmelse af, at i takt med at der er kommet flere patienter, er sygdommen også blevet mildere, men vi vil først have sikre data herom. om 10-20-30 år.

Under alle omstændigheder foreligger der efterhånden undersøgelser, der påviser, at sygdomsforløbet for patienter, der er startet på behandling for attakvis sklerose, er mildere end forløbet uden behandling. Det er også sandsynsligt, om end ikke sikkert videnskabelig bevist, at de nye og mere effektive behandlinger, vi har til rådighed i dag, gør at langtidsforløbet af sygdommen bliver markant mildere end det tidligere har været.
Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind