Benægtelse i parforhold med MS

Spørgsmål

Hedder det noget, når en pårørende - f.eks. en ægtefælle - udvikler en form for "omvendt Stockholm-syndrom", hvor han først føler sig magtesløs, nægter at se sygdommen og dens konsekvenser i øjnene, ikke vil følges ad eller støtte én, når man har svært ved at gå, ikke vil have hjælpemidler "der lugter af handicap", og til sidst ikke vil se sygdommen, men bebrejder én dens konsekvenser "Se lige, hvordan du går"? "Denial" - hvad betyder det?

Det er først efter nogle år, den sidste reaktion opstår og leder slutteligt til skilsmisse. Verden er ikke sort/hvid, der var også en tid, hvor det fungerede godt på trods af sygdommen - det blev værre efterhånden som sygdommen blev synlig. Han ville ikke med til psykolog, hverken alene eller sammen, eller tage imod nogle af de tilbud til pårørende der er.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind