Covid-19 og Ocrevus

Spørgsmål

Jeg skriver som pårørende i samråd med min datter, som har haft sklerose siden 2007. Hun bliver behandlet med Ocrevus og har fået sidste behandling 6 januar 2021.

Hun har nu fået tilbud om vaccinen. Men dilemmaet er flg: neurologerne har indtil for nyligt udtalt, at der skal gå 4 måneder efter sidste behandling med Ocrevus, før vaccinen virker optimalt. Nu anbefaler de samme neurologer, at hun ikke venter de 4 måneder som anbefalet, og alligevel lader sig vaccinere her 2 uger efter Ocrevus behandling. Det gør de, fordi de mener at vaccinen dækker delvist, og på den måde skønnes bedre end ingenting.

Hvis min datter lader sig vaccinere nu, så er hun kun delvist dækket, men vil hun så kunne blive gentestet efter de 4 måneder, så hun er sikker på, at hun er beskyttet optimalt fremover? Er der kommet retningslinjer for, hvordan man kan teste effekten af vaccinen, og om man kan revaccineres oftere end anbefalet? Det er jo svært at sige ja tak til vaccinen nu og her, hvis hun ikke kender svarene på, om hun kan genvaccineres. Vil det ikke give bedst mening, hvis hendes nære familie så bliver vaccineret samtidig, da hun stadig er i risiko for, at bl.a. hendes teenage datter kan smitte hende? Hvis hun vælger at vente med vaccinen de 4 måneder som anbefalet, vil hun så "holde sin plads i køen" i de 4 måneder, eller vil hun ryge ud, i den tro at hun helt har fravalgt vaccinen?

Det følgende er et opklarende spørgsmål: Ocrevus dræber B cellerne, det er ikke B-cellerne men T-cellerne, der bruges til at bekæmpe corona virus. Så derfor burde det ikke have nogen betydning, at man slår B-cellerne ned i forhold til bekæmpelsen af corona virus. Betyder det så ikke, at min datter ikke burde få et værre forløb med corona virus end raske mennesker vil, eller mener neurologerne at hun risikerer et værre forløb med covid end raske mennesker?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind