En - med rette - bekymret søster

Spørgsmål

Jeg har en søster på 60 år, som efter flere års søgen har fået diagnosen progressive sclerose. En overgang levede hun af sunde energidrikke + kartoffelsalat og købefrikadeller. Så droppede hun frikadellerne, og en lang overgang fik hun kun kartoffelsalat som fast føde. De sidste måneder har hun kun indtaget juice og medicin, + hun ryger flere og flere cigaretter. Er det normal opførelse når man har sclerose? Hun sidder for nedrullede gardiner døgnet lang, og vil ikke se nogen mennesker, undtagen en nabo som må tage sig af indkøb, post og et enkelt stykke vasketøj. Dagen og natten tilbringer hun med skiftevis at læse og se fjernsyn. Hun kommer aldrig i seng, men blunder lidt på sofaen foran fjernsynet. Forfærdelig måde at ende tilværelsen på, men hun vil ingenting. Med sygdommen i tankerne er der noget som helst vi kan gøre for hende, som hun måske kan acceptere?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind