Gå til hovedindhold

Er det farligt at træne på Gilenya

Spørgsmål

Jeg er en kvinde på 40 år, som har haft MS i 6 år. Jeg har været i behandling med Tysabri i 4½ år med supergode resultater - sluttede i oktober sidste år, fordi jeg er JC-positiv med titertal på ca. 3,3. Jeg kom i behandling med Tecfidera, som desværre ikke viste sig effektiv nok, da jeg fik 2 attakker på kort tid. Min neurolog var tilbagholdende med Gilenya, da jeg har meget lave hvilepuls (45-53). Men efter gennemgående hjerteundersøgelser, blev jeg startet op på præparatet for 5 uger siden. Min puls/hjerterytme er faldet yderligere siden start (41-44), så daglig er jeg svimmel, får trykken for brystet, har svært ved at udføre motion for at holde kroppen ved lige og er meget mere træt end før, da kroppen jo ikke får ilt nok. Jeg er henvist til endnu en hjerteundersøgelse.

Mine spørgsmål er nu følgende: Kan mit hjerte blive skadet af, at jeg forsøger at få pulsen op, når den medicinsk holdes nede? Kan man på nogen måde komme tilbage på Tysabri? - Har andre fået lov?
Jeg og min ægtefælle er villige til at leve med risikoen for PML, hvis bare jeg kan få det godt igen.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind

Ikke medlem?

Hvis du giver os din e-mail og telefonnummer, kan du få adgang mod, at du accepterer, at vi kan kontakte dig og fortælle mere om dine muligheder for at støtte scleroseforeningens arbejde

Anmod om adgang