Gå til hovedindhold

Er smerterne et attak

Spørgsmål

Jeg har en far der har fået stillet diagnosen MS for et par år siden, da han var 55 år, det blev opdaget ved at hans syn blev sløret og derved fik taget diverse prøver og fik stillet diagnosen. Han gik i lang tid på øjenafdelingen og fik bl.a. Prednisolon og Imurel behandling, dette er han stoppet med for ca. 1½ år siden. Han fik stærke smerter i armen, hvor han kom i behandling med Tegratol og var oppe på 900 mg dagligt. Nu er han så trappet ud af dem og får kun 1 tablet dagligt, men er begyndt at få smerter i armen igen. Kan han godt selv bare øge dosis, indtil han ikke har smerter mere? Har han endnu et attack, eller er det evt. bare fordi han ikke skulle være trappet ud af pillerne til at starte med? Han har også symptomer i form af træthed, og hans ene ben "slæber" lidt? Er der noget medicin han kan få for at mindske dette, og reducere at sygdommen ikke udvikler sig så hurtigt? Er det givet at sygdommen udvikler sig, sådan han kommer til at sidde i kørestol, eller kan man godt leve et næsten normalt liv og blive gammel, hvis han ikke får flere attakker? Hvordan kan disse attakker evt. vise sig? Hvis man får et attak skal man så søge lægehjælp? Eller kan de ikke gøre noget?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind

Ikke medlem?

Hvis du giver os din e-mail og telefonnummer, kan du få adgang mod, at du accepterer, at vi kan kontakte dig og fortælle mere om dine muligheder for at støtte scleroseforeningens arbejde

Anmod om adgang