Fedme og fedtsugning

Spørgsmål

Mit spørgsmål lyder, i al sin enkelthed: Kan en sclerosepatient tåle at underkaste sig en fedtsugning - ikke for at blive lækker og smækker, men simpelthen for at komme af med en meget stor mave, der generer utroligt?

Det forholder sig nemlig sådan at min mand på 53 år, som har sclerose, i adskillige år har siddet i kørestol, og derfor har taget ret meget på, grundet inaktivitet. I hans raske dage var han i god form, men de før så stærke arme og ben er nu blot knapt så stærke, og mavens omkreds er vokset betydeligt. Han har mange hjælpemidler herhjemme og kan lige akkurat rejse sig ved hjælp af håndtag, længe nok til at han (som regel) selv kan trække sine bukser op - men jeg er dog bange for, at det er en stakket frist.

Jeg ved selv, hvordan jeg som ung, sund kvinde var besværet af at være højgravid, og det er jo en tilsvarende mave min mand har. Han er godt klar over, at meget ville være lettere for ham, hvis han ikke havde den store mave, men det er også totalt uoverskueligt for ham at skulle smide rigtigt mange kilo. (Han er 1,91 m høj og vejer ca. 95 kg, hvilket er ca. 20 kg mere end som 25-årig, hvor han trods alt havde mange flere muskler - så det må vel betyde, at ca. 25 kg er overflødig fedt).

Vores datter har diabetes 1, og vi har i årevis spist sundt, groft, grønt, fisk, fedtfattigt osv., så vi har ikke brug for gode råd omkring at skære ned på sovs, droppe smør osv., de råd lever vi i forvejen efter i hverdagen. Men min mands forbrænding er selvfølgelig på lavt blus, så der skal drastiske midler til, hvis han skal tabe sig. Vi har talt om, at fedtsugning måske kunne være en idé til at få maven væk, så han kunne få det meget lettere i hverdagen. Men vi har nogle betænkeligheder.

For 5 år siden væltede Ole et glas varm kaffe ned over sin fod, der blev så forbrændt, at han måtte have foretaget en hudtransplantation. Han lå på hospitalet i 3-4 uger. Her var han til tider meget dårlig, og kom aldrig tilbage til sin ”form” inden ulykken. Så jeg er selvfølgelig bekymret for, om det, han vinder ved en reduceret mave og reduceret vægt, bliver sat over styr ved eventuelle komplikationer og efterfølgende generel svækkelse.

Til slut skal jeg sige, at vi selv kan få råd til at betale for en fedtsugning.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind