Flytning af patienter fra Rigshospitalet til andre sygehuse

Spørgsmål

Det er kommet for øre, at der planlægges at flytte patienter fra Riget til Glostrup. Der flyttes både patienter, læger og sygeplejersker fra Riget til Glostrup. I første omgang er det patienter bosat på Amager og Vesterbro, der flyttes. Senere kan flere patienter fra andre dele af København bliver flyttet. Det er dybt ulogisk og oprørende, at man smadrer landets fremmeste MS-klinik for at booste en anden. Der ses ingen andre årsager til indgrebet. Glostrups eksistensberettigelse skal altså ske på bekostning af Rigets funktionalitet - en funktionalitet, der vel at mærke både vedrører patienter og ansatte.

Dette handler ikke kun om afstanden til Glostrup kontra til Riget og evt. transport til Glostrup. Der er STOR forskel på at komme til Glostrup i bil - og med det offentlige. Både på det kognitive plan og på det rent fysiske. Det handler både om den ulogiske geografiske fordeling for patienterne samt "overgrebet" på selve afdelingen, hvilket på ingen måde kan berettiges.

Jeg har googlet i vildskab, men har intet fundet på skrift om tiltaget. Hvad handler dette om? Og hvordan kan man forsvare at flytte de MS-patienter, der bor tættest på Riget og nyder godt af den relativt korte afstand hertil til en klinik længere væk? Og kan man som patient med forlænget rejsetid - og udfordringer i forbindelse med rejsen - regne med at få godkendt transport, hvis man pludselig flyttes til Glostrup og skal derud til undersøgelser eller medicinering?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind