Fornyelse af kørekort

Spørgsmål

Min kone har sclerose - diagnose i 1994. I 1997-2007 havde hun invalidebil, men overgik herefter til almindelig privatejet bil, som hun kører ca. 10.000 km i om året. I starten fik hun forlænget kørekort med to år + vejledende køreprøve, senest var det fem år uden vejledende køreprøve.

Fornyelsesprocessen med/uden vejledende køreprøve er hver gang en kraftig mental belastning. Vi søger denne gang om 15 år, da hun i vores øjne bør godkendes på linie med alle andre borgere i Danmark. Politiet sender standardmæssigt ansøgningen til Direktoratet for Patientsikkerhed, og her opstår problemet. I første omgang anbefalede Styrelsen godkendelse i to år med henvisning alene til sygdommen - altså en reduktion på tre år. Tydeligvis var vores omfattende dokumentation til støtte for længere godkendelsesperioder ikke indgået i sagsbehandlingen.

Efter vores indsigelse herom kom Styrelsen tilbage med total afvisning af forlængelse med henvisning til, at hun siden starten af 2018 har taget Sativex. Der henvises til en EU-undersøgelse fra 2012. Styrelsen har dog selv udsendt en vejledning i 2017, hvor Sativex under visse vilkår inkl. lægelig overvågning og kørselsforbud i en opstartperiode er godkendt. Disse forhold er overholdt til punkt og prikke, hvilket vi har skrevet i et nyt høringssvar.

Spørgsmålet er, hvilke argumenter møder vi i næste udmelding fra Styrelsen. De to første udmeldinger er tydeligvis understøttet af en overordentlig mangelfuld sagsbehandling. Og er Politiet altid forpligtet til at spørge Styrelsen og til at følge Styrelsens anbefaling? Hvilke handlemuligheder har vi? Er det sådan, at blot man får diagnosen, så ringer alarmklokkerne hos politiet, eller sker det, som i min kones tilfælde, som en del af processen, når man får invalidebil?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind