Har jeg pligt til at oplyse om min diagnose

Spørgsmål

Min kone fik konstateret sclerose i 2001 og er heldigvis nu symptomfri. Hun har efter diagnosen færdiggjort sin uddannelse og er fastansat ca. 30 timer om ugen. Igennem sin arbejdsplads har hun fået en pensionsordning med tilhørende forsikringer, og er dækket fuldt ud på trods af kendt sygdom, forudsat at hun har indbetalt regelmæssigt i to år.

Vi har 2 børn og et mere på vej og købte hus i 2013. I forbindelse med huskøbet gjorde vi ikke banken opmærksom på diagnosen for at undgå unødvendig påvirkning af risikovurdering og tilbud. Vi samlede vores forsikringer i et selskab på nær min kones ulykkesforsikring, som vi lod forblive, hvor den blev tegnet inden diagnosen. Vi informerede vores primære forsikringsselskab, om hvorfor vi ikke flyttede denne. Vi er nu i forhandling med vores nuværende bank samt et andet pengeinstitut, som samarbejder med et forsikringsselskab, og hvor vores tilbud forudsætter, at vi samler vores forsikringer hos dem. Vi frygter, at åbenhed om hvorfor vi ønsker at beholde hendes ulykkesforsikring et andet sted, vil påvirke vores tilbudte vilkår i banken.

Vores spørgsmål er derfor:
1) Hvad har vi pligt til at oplyse vedrørende diagnosen til banker og forsikringsselskaber? Det vil være svært at argumentere for ikke at flytte en ulykkesforsikring uden at fortælle grunden.
2) Vi kan ikke huske, om vi kontaktede min kones ulykkesforsikring angående diagnosen, men kan huske, at vi på en eller anden måde fik at vide, at der ikke var mulighed for erstatning eller andet. Har vi pligt til at oplyse om diagnosen til forsikringsselskabet med ulykkesforsikringen?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind