Hvordan bestemmes progressiv MS

Spørgsmål

Min mand fik konstateret multipel sklerose i 2012, men har sikkert haft sygdommen i flere år. Sygdommen er blevet værre, men han har ikke attakker, dog føleforstyrrelser på hans lår, og kan ikke gå uden rollator. Jeg har været med til alle undersøgelser på sygehuset, men ved sidste undersøgelse siger lægen pludselig, at det er progressiv sklerose han har. Jeg protesterede lidt, for det har vi ikke hørt før, vi kan ikke se noget sted i journalen, at han har progressiv sklerose, og han har ikke været i scanneren siden 2012. Det eneste medicin han har fået er Fampyra i 2 år, men ved gangtesten var hastigheden nedsat, så nu skal han ikke tage pillen i 14 dage. Han fik også en Medrolkur i 2012, den virkede helt utrolig godt, men det har man ikke gjort noget ved.

Nu er mit spørgsmål, kan man bare lige sige, at det er progressiv sklerose, uden at han er blevet undersøgt igen, og hvad er forskellen på multipel og progressiv?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind