Hvordan påvirker kejsersnitsbørns tarmflora risikoen for udvikling af MS

Spørgsmål

Min mand har sclerose og fik diagnosen i 2007. Han har det godt og mærker ikke noget til sin sygdom. Han tager medicin som injektion hver 14. dag, men ellers "fylder" sygdommen ikke så meget.

Vi har to børn, og overvejer om vi skal have endnu et barn. Umiddelbart føler vi begge lyst og overskud til at tage i mod endnu et barn, men en bekymring står i vejen. Begge vores børn er blevet født ved kejsersnit efter langvarige forløb. På den baggrund anbefaler lægerne, at en tredje graviditet skal ende i et planlagt kejsersnit. Min bekymring går på de fordele, som et barn går glip af, når det kommer ud via kejsersnit. Her tænker jeg på de studier, som har undersøgt sammenhængen mellem kejsersnit og fraværet af en varieret bakteriekultur i barnet efterfølgende og sammenhængen til en lang række sygdomme. Blandt andet autoimmune sygdomme.

Da vi besluttede at få børn, havde vi "arveligheds-faktoren" oppe til overvejelse, men at vores børn derudover har fået en lidt mindre god start - kejsersnittet - havde jeg ikke kalkuleret med. Det giver mig en bekymring i forhold til vores to børn, som jeg ikke kan gøre noget ved - og som jeg derfor i nogen grad kan lægge på hylden. Men er det forsvarligt at bringe flere børn til verden med den viden, der nu er? Er der tale om en risiko i en størrelsesorden, hvor man må sige at livet i sig selv jo er "farligt", eller bør vi indstille evt. planer om en større familie? Min mand har også astma og har tidligere været ramt - omend i mild grad - af psoriasis. Han har således en historie med autoimmune lidelser.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind