Hvorfor får min søn ikke en MR skanning

Spørgsmål

Er der nogle symptomer for børn med sclerose og i så fald, hvilke symptomer er der?

Min søn på 8 år har de sidste par år haft smerter i primært ben men også arme. Han blev derfor uredt for børnegigt, hvilket han ikke havde. Sygehuset snakkede om at han kunne have sclerose, hvilket det meste af hans fars familie også har. Det blev dog henlagt, uden at min søn blev undersøgt for det, og lægen informerede os om, at det bare var psykologisk, da man som person med sclerose ikke kunne have ondt hele tiden med varieret styrke i flere måneder.

Det er dog ikke bare smerter min søn kæmper med, for til tider bliver hans ene ben meget tungt, og det følger ikke rigtig med, når han går, hvilket gør at han bliver usikker og tung på benene samt en form for halten. Det samme kan ske med den ene arm, den bliver tung, og han kan ikke løfte den og ej heller holde godt fast på noget. Det er i perioder at disse symptomer kommer, og jo ældre han bliver jo værre bliver det - og nu i længerevarende perioder. Denne gang har det stået på siden december, og det er hver dag dog variere smerterne i løbet af dagen og fra dag til dag.

Min søn er gået fra at være en meget aktiv dreng til at være en meget træt dreng, hvilket også påvirker hans skolegang, hvor han er blevet dårligere, og til tider oplever han, at bogstaverne flyver rundt, og at det er svært at holde på blyanten. Sygehuset vil ikke udrede ham for sclerose, og derfor har jeg også et spørgsmål til. Er det muligt selv at få ham MR-scannet, og er det overhovedet muligt at kunne se det på en MR-scanning, når han kun er 8 år gammel? Eller skal vi søge en anden læge? Hvad er jeres råd, at vi gør nu og fremad rettet? Vi ved jo ikke, om det er sclerose.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind