Inflammation og MS

Spørgsmål

Der er for tiden en del fokus på inflammations rolle i alt fra smårifter til hjertekarsygdomme, ligesom det vistnok også længe har været aktuelt vedrørende MS. Men hvad ved man om sammenhængen mellem inflammation og MS? Er det fordi der opstår inflammation i hjernen, at nogle udvikler MS eller er det omvendt? Er der flere slags inflammation, sådan forstået at alle mennesker har mere eller mindre inflammation forskellige steder i kroppen, men ved MS’ernes specifikke inflammation er det myelin som angribes i hjernen? Kan graden af den inflammation sige noget om sygdomsaktivitet i MS? Hvis man ikke har særlig inflammation, betyder det så at sklerosen er i ro, og man så bare har de skavanker, som er samlet sammen tidligere i sygdomsforløbet?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind