Kan man være for sund med MS-kost

Spørgsmål

Min kone på 30 år har for nyligt fået konstateret MS, efter hun for ganske kort tid siden fik kraftig hovedpine bag øjnene, føleforstyrrelser i venstre arm og ben, samt brændende fornemmelse i venstre ben. Hun gik som følge heraf lidt humpende, da det var ubehageligt for hende at træde på foden - føringen var dog ikke direkte påvirket. Efter 2-3 dage gik det atter bedre.

Hun har nu - 5 uger efter attakket - en sovende fornemmelse i ben og arm (mest udpræget om morgenen), men er ikke hæmmet i hendes fysisk formåen.

Jeg har, nu hvor chokket over diagnosen har lagt sig, læst en masse omkring sygdommen; blandt andet har jeg læst om en norsk og en amerikansk undersøgelse omkring kost. Endvidere har jeg fundet oplysninger om en dame i Sverige, der har påvist gode resultater med sund kost.

Som jeg ser det, er der en vis (omend ikke lægelig) dokumentation for at kosten spiller en stor rolle. Vi har som følge heraf, besluttet os for at følge kostrådene som man finder på blandt andet denne hjemmeside.

Vi spiser Longo Vital (der er dokumenteret betændelseshæmmende) og en fiskekapsel hver morgen. Jeg hiver hende desuden med i motionscenter (på hendes præmisser naturligvis), eller, som minimum, tager vi en 30 minutters gåtur i aftensolen. Ellers prøver vi at se lyst på tingene, for at holde humøret højt og holde et eventuelt næste attak på afstand.

Nu, efter denne lange forhistorie, til det egentlige spørgsmål: Vi spiser, efter min kone har fået diagnosen, fisk 3-4 gange om ugen, masser af grønt samt groft brød etc. Er der fare for at hun/vi er "for sunde" med henblik på MS-kost kombineret med Longo Vital og fiskekapsler?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind