Merudgifter i forbindelse med ny invalidebil

Spørgsmål

Jeg vil spørge, om kommunen kan afvise betaling af merudgifter forbundet med kørsel i invalidebil til og fra arbejde med henvisning til Ligningslovens § 9D. Jeg har læst mig frem til, at Ankestyrelsen har foretaget en principafgørelse herom, og at det er ulovlig praksis, hvis kommunen agerer på ovenstående måde. Kan du hjælpe mig med et svar og evt. henvise til et sted med Ankestyrelsens afgørelse? Er i gang med at skrive en klage over kommunens afgørelse.

Ansøgningen handler om merudgifter som følge af anskaffelse af invalidebil i forhold til en normal personbil, som han havde før. Denne kørte 17,6 km/l og den nye handicapbil kører 9,1 km/l. Han har søgt om at få dækket merudgifter til brændstof i forhold til forskellen på de to biler. Han kører i alt 53.222 km om året, og har fået forhøjet befordringsfradrag siden 2004 - altså også ved den gamle bil. Vi har læst os til, at kommunen må fratrække den skattemæssige værdi i bevilling af merudgifter, men vi kan altså ikke gennemskue, hvorledes regnestykket vil se ud. Kan du hjælpe os videre med det?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind