Naboen har grænseoverskridende opførelse

Spørgsmål

Jeg henvender mig til jer, fordi jeg ikke ved, hvor jeg ellers kan henvende mig med mine spørgsmål. Min nye nabo er en dame på 76 år gammel, som har sclerose. Vi er de "nye" naboer. Vi vil gerne have et godt naboskab, men er kommet i en situation, hvor vi undgår vores nabo. Problemerne er, at vores nabo "digter" ting, og mener at vi har indgået aftaler, som vi aldrig har aftalt. Samtidig, er vores nabo ensom og bange, med det resultat at vi ikke kan gå ud i vores egen have, uden at hun straks kommer ud og "forlanger" socialt samvær. Hvis vi ikke "leger med" bliver det udlagt som om, at vi er sure og vrede på hende, hvilket vi overhovedet ikke er. Vi vil bare gerne leve vores liv, uden utidig indblanding, misforståelser og "løgne".

Jeg har prøvet at tale med hendes voksne børn om problematikken. Det er vores umiddelbare opfattelse, at familien ikke har viden om de psykologiske følger af sygdommen og evt. konsekvenser af medicinering. Familien besøger hende kort hver dag holder have, køber ind osv. Kort sagt får vores nabo hjælp til alt praktisk. Vi bor i en lille landsby, hvor det er vigtigt, at man socialt kommer godt ud af det med hinanden, og familien har boet i området i generationer. Vi er vidende om, at vi ikke er de eneste som oplever udfordringer på det psykologiske område. Naboen går til banko 2 x om ugen. Det medfører at diverse "opdigtede" historier skaber unødige konflikter. Ikke kun for os, men også for andre i området. Hvad gør vi for at samtale med familien omkring disse problematikker? Vi kommer fint ud af det med familien, men det er som om, at de slet ikke vil indse at der er nogle psykiske udfordringer.

Vi vil gerne hjælpe vores nabo og have et godt naboskab. I øjeblikket har vi dog trukket os, fordi der opstår for mange historier og usandheder, som vi slet ikke kan genkende, og som skader vores sociale omgang med andre i lokalsamfundet. Samtidig ved vores nabo alt om, hvem vi har som gæster, hvem vi besøger, hvornår vi har håndværkere, hvornår vi går i seng og står op, osv. Dette er måske normalt med lidt sladder i mindre samfund, men her er det lidt ovre i det ekstreme. Hvordan får vi åbnet op for dette tabu uden at fornærme familien? Jeg kan ikke finde noget på nettet omkring netop disse problematikker og håber derfor at I måske kan være behjælpelige med noget informationsmateriale for de pårørende.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind