PML og Ocrevus

Spørgsmål

Spørgsmål om PML og Ocrevus. På Scleroseklinikken hørte jeg, at man var igang med at flytte de patienter med attakvis sclerose, som er JC-virus postiv, fra Tysabri til Ocrevus. Jeg kan forstå, at der på den behandling ikke længere er risiko for PML, og at der derfor heller ikke længere skal tages halvårlige blodprøver for test af JC-virus.

Jeg læste i en raport fra Europaen Medicines Agency: Risiko for progressiv multifokal leukoencefalopati (PML) kan ikke udelukkes. Der er konstateret tilfælde af progressiv multifokal leukoencefalopati hos patienter med John Cunningham (JC)-virus, og som har andre risikofaktorer (fx patientpopulation, polyterapi med immunosupprimerende midler) behandlet med anti-CD20 antistoffer og andre multipel sclerose-behandlinger. Lægen bør være særligt opmærksom på tidlige symptomer på progressiv multifokal leukoencefalopati, der kan omfatte debuterende neurologiske symptomer eller forværring af eksisterende neurologiske symptomer, som kan ligne sygdommen multiple sclerose.

Betyder det at “andre risikofaktorer” skal og vil blive kortlagt? På baggrund af teksten er blodprøver for JC-virus vel stadig nødvendige?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind