Skummetmælk, chokolade m.v.

Spørgsmål
Den inflammatoriske del kommer i forbindelse med det mættede fedt. Mælkesukker eller laktose er et lille sukkerstof (disaccarid), som er letoptageligt og det er ok med mange simple kulhydrater, hvis man yder meget fysisk.

Hvis man, som de fleste i vores kultur, har stillesiddende arbejde eller andre stillesiddende aktiviteter, så kan man hurtigt få mange kulhydrater. Dog er indholdet af kulhydrater kun ca. det halve af indholdet i saft eller juice. Men er man tørstig, vil det være bedst vil man vælger at drikke vand eventuelt med lidt citron i.

Hvis man er overfølsom eller allergisk overfor mælk så skal produktet selvfølgelig undgås, ellers kan man godt drikke mælk i moderate mængder, som jeg foreslår er ca. 3 dl om dagen.

Mørk chokolade med et indhold på over 70% kakao indeholder meget lidt sukker. Professor i ernæring Arne Astrup angiver sågar, at vi faktisk i kakaobønnerne kan tale om en grønsag med gode antioxidanter - vi skal så blot lade være med at komme sukker i kakaobønnerne (!) samt at fedtstoffet fra den mørke chokolade optages langsomt og mætter godt.

Den tidligere radiolæge Carsten Vagn Hansen, har i sit materiale angivet at nogle angiver at chokolade giver attakker, men her er ingen kildeangivelse for hvem, der har gjort disse iagttagelser.

Ofte vil en chokolade med lidt bitre kakaobønner mætte mest, idet det ofte er den bitre smag, der mangler i vores måltider i øvrigt.

I forhold til regulering af blodsukkeret vil det være hensigtsmæssigt at både kaffe og te er uden koffein. I den norske undersøgelse fra 2000 er ikke nævnt nogen begrundelse for et moderat indtag af kaffe og te. Det er bedst at slukke tørsten med vand og derudover, i moderate mængder, at supplere med varme drikke i form af kaffe og te. I nogle urteteer har urterne en række specifikke virkninger man skal være opmærksom på, så et mindre indtag i reglen er ok, men større mængder er uhensigtsmæssigt.

Ubegrænset brug af te vil jeg nu ikke anbefale.
Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind