Sprængt kateter ballon

Spørgsmål

Jeg har til dagligt at gøre med en 54-årig kvinde, der er ramt af sclerose. Hun har haft det i mange år efterhånden. Hun er kørestolsbruger (elektrisk), men også kateterbruger. Og det er her humlen ligger. I perioder på op til flere uger i træk, sprænger kateterballonerne flere gange om ugen, hvorefter kateteret så ryger ud. Og derved skal hun så have anlagt nyt kateter. I samme periode kan det ske, at kateteret ryger ud med fyldt ballon. Primært sker det at ballonen sprænger. Hun bruger silikonekateter str. 14, og der fyldes 7 ml i ballonen. Der har været konsulenter ude fra firmaet, der producerer, og se på kateterne. Afprøve ubrugte og set på de brugte, ødelagte, katetre. Men de kan ikke finde fejlen i deres produkt. Der har flere gange været besøg af en inkontinenssygeplejerske, som heller ikke kan se, hvad det kan skyldes. Vi har været inde på mange ting, om hvad det kan skyldes, at ballonerne sprænges, og andre gange bare glider fyldte ud. Hun mener ikke selv at det kan være blærespasmer, og det kan heller ikke være tilkalkning af kateter, for hun bliver skyllet 1 gang om ugen med Uro-tainer, hvilket virker godt. Der har været lidt snak om, hun måske skulle få anlagt et topkateter, men for mange år siden er hun blevet frarådet dette af en speciellæge, netop pga. hendes sclerose. Men er det da skidt med et topkateter, når man har sclerose?
Har du et godt bud på, hvad vi kan gøre for at undgå dette kateter-ballon-problem? Og hvad der evt. skyldes at ballonerne sprænger? Og andre gange bare falder ud, fyldte? Det skal siges at hun ikke har smerter i forbindelse med at kateteret glider ud, kun når ballonen er fyldt, kan hun mærke ubehag.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind