Styrketræning i maskiner eller med frie vægte

Spørgsmål

Som klinik fys møder vi jo kunder med sclerose. Et par af dem har lige været til et godt foredrag i Ringkøbing, hvor vi desværre ikke kunne deltage pga. andet arrangement. Det har affødt et par spørgsmål vi håber I kan svare på.

1. Der tales om at tung styrketræning er godt. Det er vi helt med på. Kunderne har den opfattelse, at det er vigtigst med det antal kg, man kan udføre øvelsen med. Vi (fysser) tænker at det må handle om funktionel tung styrketræning. Dvs. stor belastning men ikke i maskine der styrer bevægelsen. Vi vil helst have fx bænkpress med frie vægte. Dette ud fra betragtningen, at det er fint med styrke, men det drejer sig om at kunne bruge det i en funktion (dagligdag). Altså er vi tilhængere af træning med frie vægte (i videst mulige omfang). Man kan selvfølgelig godt træne ren muskelstyrke i maskiner, men det bør som minimum opfølges af træning med fire vægte. Kort sagt hvad er vigtigst råstyrke eller funktionel styrke.

2. Har evnen til at genoptræne nerveledningen til musklerne noget med belastningen at gøre. Jo tungere jo mere genopbyggelse. Kunderne fortæller om en kvinde der blev trænet i benpress fra 50 kg til 150 kg. Det er godt klaret, og vi ved det er vigtigt, at vores kunder med sclerose presses under træning. Men har det nogen betydning, at hun kan tage 150 kg i forhold til fx 100 kg, når man tænker på sygdomsforløb. Vi tænker fx på spørgsmål 1.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind