Symptomer men ingen diagnose

Spørgsmål

For ca. 4 år siden blev jeg undersøgt på mistanke om sclerose. Konklusionen på MR-scanningen af min hjerne var: Stærkt suspekt for sclerose. Der fandtes omkring 30 læsioner i den hvide substans, heraf enkelte med ødem, og der fandtes diskrete læsioner - også med ødem - i hjernestammen. Klinisk blev der konstateret forskellige neurologiske udfald, samt udtalt hyperrefleksi. Neurologen mente, at der manglede ”Corpus Callossum”-involvering. Derfor blev der suppleret med en lumbalpunktur. Resultatet var normalt, dog med let forhøjet protein. Sclerosediagnosen blev annulleret.

Sidenhen kom der flere perioder med neurologiske symptomer, fx perioder med svimmelhed, varmeintolerance, blodtryksfald og synspåvirkning, samt betydelig udtrætning. Der blev fundet ”idiopatisk, perifer polyneuropati”. Senest har en speciallæge igen rejst mistanke om, at der er tale om sclerose.

Er Corpus Callossum-involvering et must for at stille diagnosen MS?
Kan en negativ spinalvæskeundersøgelse entydigt udelukke MS?
Er en perifer neuropati udelukkelseskriterium for MS?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind