Testamente, gensidig pleje og forældremyndighed

Spørgsmål

Jeg er sclerosepatient siden 2005 og er lykkeligt gravid i 11. uge. Min kæreste og jeg er samlevende (over 2 år) og barnet er planlagt. Vi ønsker af personlige årsager som udgangspunkt ikke at blive gift, men vi har selvfølgelig nogle betænkeligheder i forhold til at sikre hinanden - særligt nu med vores første barn på vej.

Vi har derfor tidligt i vores forhold valgt, at vi - når vi nåede til denne situation - ville lave et testamente. Nu overvejer vi så, om det alligevel kan sikre det vi ønsker. Jeg er klar over, at der er nogle få økonomiske elementer der ikke kan sikres, såsom en højere tvangsarv (ingen af os har børn fra tidligere forhold), boafgift og muligheden for at sidde uskiftet. Det vi særligt kunne tænke os at sikre, er ansvaret for hinandens pleje, såfremt jeg - eller min kæreste (som har parkinsons i familien, men ellers er sund og rask) i fremtiden har brug for særlige hensyn, anbringelse på et plejehjem, eller andet.

Kan det sikres i et testamente? Som jeg forstår, påfalder ansvaret vores respektive forældre? Desuden den fælles rettighed til vores barn. Vi regner selvfølgelig med et livslangt parforhold, og at vi ellers kan være gode nok venner, til at aftale fælles forældremyndighed. Er der alligevel en måde, rent formelt, at sikre min kærestes rettigheder som far, så man ikke behøver forlade sig på gode intentioner? Vi har overvejet giftemål for blot de praktiske årsager, men det er virkelig ikke det vi ønsker. Jeg håber du kan hjælpe os med vores lille dilemma.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind