Træning til nedsat funktion efter corona nedlukning

Spørgsmål

Min mor på 75 har sclerose og har for flere år siden mistet førligheden helt i det ene ben, og har stille og roligt fået reduceret førlighed i det andet. Hun har kunnet via 2 ugentlige træningssessioner med fysioterapi kunnet fastholde førligheden i benet. Men pga. nedlukningen under corona, hvor hun ikke fik fysioterapi og hjælp til træning, er førligheden næsten væk. Hun kan ikke genoptræne musklerne tilstrækkeligt med den nuværende træning, så hun kommer tilbage på niveau før corona. Hun er desværre nok endelig på vej mod en hverdag i kørestol, som hun ellers har kæmpet en kamp for at udskyde så lang tid som muligt.

Er der noget som helst, som vi kan gøre for at hjælpe vores mor til at genvinde lidt førlighed, så hun trods alt kan undgå kørestolen derhjemme? Kan flere træningstimer i løbet af ugen eller mere koncentreret træning over en længere periode gøre en forskel?

Min mor opsøger ikke selv hjælp, og hun stiller heller ikke spørgsmål til f.eks. læge eller fysioterapeut, så det er lidt svært at vide, hvad der egentligt er muligt. Er alle muligheder forpasset, eller er der noget vi kan gøre?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind