At være pårørende med en voksen datter, der har sclerose

Spørgsmål

Vores datter har haft konstateret sclerose i 11 år. Hun bliver behandlet med Tysabri. Hun har flexjob som lærer. Hun er 41 år og alene. Hun bor i Århus, og vi bor i Sønderjylland. Hendes netværk består næsten kun af os forældre samt kolleger på skolen.

Vi hjælper hende så godt vi kan, da hendes kræfter er stærkt begrænsede. Vores største problem er imidlertid hendes voldsomme humørsvingninger og bitterhed. Det kommer til udtryk, ved at hun måske truer med selvmord, og hun kan være meget grim over for sin mor. Hun vil heller ikke erkende overfor fremmede især hendes elever, at hun er gangbesværet mm.

Vi har igennem alle årene efterkommet hendes mindste vink, og derfor ligger i fast pendulfart imellem Århus og Sønderjylland. Hun har ikke anden hjælp end os, hvad gør vi - hvad gør vi forkert?

Vi er ved at køre fast. Vi håber på lidt rådgivning. Vores datter er - når hun har det godt - meget opmærksom og vil os kun det bedste.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind