Vil det være en god ide med kognitiv træning, før der opstår kognitive problemer

Spørgsmål
Jeg har i den sidste tid haft nogle overvejelser omkring kognitive dysfunktioner, som jeg hermed gerne vil bede om jeres mening om. Sclerose angriber myelinet omkring hjernens axoner, som lidt populært udtrykt kan kaldes for hjernens veje.
I en rask hjerne er der ingen forhindringer, når en besked sendes afsted til en "modtagerstation", men hos den scleroseramte må beskeden om muligt finde alternative veje eller forsøge at danne nye, så beskeden kan nå målet. I denne proces - kunne det tænkes at beskeden grundet de ødelagte muligheder fejlrettes, og den efterfølgende handling kan blive uhensigtsmæssig.

Eksempel: Besked til foden om at flytte sig over et dørtrin, kan ikke komme den tiltænkte vej, finder en alternativ mulighed og handlingen bliver en løftet arm, eller vi skal tage noget ud af køleskabet og lægger i stedet vores briller ind!

Vi scleroseramte deler ofte lignende situationer i et ønske om at bagatalisere og dreje disse lidt akavede situationer til morsomme. Måske ville neurologisk træning gennem eksempelvis visualiseringsøvelser eller lignende, på et tidligt stadie i sclerosens udvikling kunne afhjælpe disse kognitive problemers noget uhensigtsmæssige og meget belastende indvirken på dagligdagen?
Hvad synes I?
Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang