Virker fæces-transplantation mod MS

Spørgsmål

Jeg skriver, fordi jeg har en bror på 59 år, der har primær progressiv sclerose. Han er på udkig efter en behandling som helst kan kurere ham, og næstbedst sætte sygdommen på stand-by. Nu har han fået øje på fæcestransplantation som kuren. Han har været på besøg på Bakterieklinikken og fået oplyst, at Sundhedsstyrelsen - midlertidigt - har lukket den. Nu er han parat til et "gør-det-selv-projekt", da han ikke har penge til at tage til Taymount Clinic ved Dr. Simon Greenfield i London, hvor de tilbyder fæcestransplantation til mennesker med sclerose.

I Ugeskrift for Læger, febr. 2014 (176) er der en artikel af Jeppe West Carstensen og Axel Kornerup Hansen om fæcestransplantation som behandling af colstridium difficile-infektion, colitis ulcerosa og metabolisk sygdom. Som jeg forstår deres artikel, så er der ikke nævneværdige risici ved en fæcesplantation, hvis fæces er screenet inden brug. Mon du læser artiklen på samme måde?

I en artikel af L J Brandt fra Am J Gastroenterol. 2013;108(2):177-185 henvises til to artikler, der omend bygger på et beskedent empirisk grundlag, men dog med håb i sigte om fæces transplantation og sclerose hhv. fatigue. Derfor vil jeg høre dig, om du
1) kender til fagligt forsvarlige klinikker i Danmark, der gennemfører fæcesplantation (også med mennesker ramt af sclerose)?
2) er det en behandling du ser som omend ikke kurerende så lindrende for patienter som min bror?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind