Vurdering af niveauer

Spørgsmål

Min kæreste har nu fået foretaget en blodprøve, for at undersøge hans indhold af bl.a. folinsyre, B12, D-vitamin og homocystein. Ifølge lægerne ligger tallene inden for normalværdierne, så mit spørgsmål til dig er nu, om det er nødvendigt for ham at fortsætte med at tage de ekstra vitaminer han tager? Eller kan han stopp,e og så få taget en blodprøve om en måned eller to, for at se, om han i det hele taget har brug for dem?

Vi spiser meget varieret og overholder, så vidt muligt Scleroseforeningens kostråd. Så måske får han allerede de påkrævede vitaminer gennem kosten? Han har forresten ikke taget D-vitaminer som kosttilskud ved siden af - når nu hans værdier ligger inden for det normale, så er det vel heller ikke nødvendigt for ham at tage dem?

I tilfælde af at du skulle have brug for dem, for bedst muligt at kunne besvare mit spørgsmål, lister jeg de pågældende testresultater neden for:

P-cobalamin 489 pmol/l (normal 140-600), P-25-Hydrox-vitamin D2+D3 113 nmol/l (normal 50-160), P-25-Hydrox-vitamin D2 <10 nmol/l, P-25-Hydrox-vitamin D3 113, B-hæmoglobin 9,0 mmol/l (normal 8,1-10,3), B-leukocytter 5,9 10**9/l (normal 3,00-10,00), B-thrombocytter 202 10**9/l (normal 145-350), P-Folat 19,6 nmol/l (normal >=6,0), P-homocystein (tot) 9,6 umol/l (normal 6,3-11,2), P-Natrium-ion 138 mmol/l (normal 136-147).

P-Kalium-ion 3,7 mmol/l (normal 3,5-5,0), P-Creatininium 67 umol/l (normal 45-97),P-Carbamid 4,7 mmol/l (normal 3,0-7,5), P-Albumin 48 g/l (normal 40-51), P-Bilirubiner (tot.) 12 umol/l (normal 4-21), P-Alaninaminotransf., IFCC 35 U/l (normal 10-70), P-Basisk phosphatatase, IFCC 89 U/l (normal 35-105), P-Lactatdehydrogenase, IFCC 166 U/l (normal 105-205).

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind